° Blue-onzin-monday °

Blue Monday.. Waarschijnlijk zie je het vandaag overal voorbij komen. Vandaag zou de meest deprimerende dag van het jaar zijn. Maar wist je dat er helemaal geen wetenschappelijk bewijs is voor Blue Monday? De term is vooral in populariteit gestegen omdat het gebruikt wordt als markteringsstunt: ‘Last van Blue Monday? Boek een reis. Doe deze cursus. Volg deze tips. Koop deze outfit.’.

“Ik hoor mijn man al zeggen: ‘waarom noemen ze het geen vitamine Z(on)?’.”

Wat wel waar is, is dat we in de wintermaanden minder daglicht zien. Het verminderde daglicht, en dan vooral ook het verminderde zonlicht, kan er voor zorgen dat we ons somberder gaan voelen. Eén van de oorzaken hiervan is een tekort aan vitamine D. Zonlicht is namelijk de belangrijkste bron van vitamine D. Ik hoor mijn man al zeggen: ‘waarom noemen ze het geen vitamine Z(on)?’.

VITAMINE (Z)ON

Vitamine D is technisch gezien geen vitamine. Het is namelijk een verzamelnaam voor in vet oplosbare pro-hormonen. Het zijn een soort voorlopers van hormonen, maar hebben zelf weinig eigen hormonale activiteit. Vitamine D is voornamelijk verantwoordelijk voor de opname van de mineralen calcium en fosfaat uit voeding. Het vitamine heeft een belangrijke positieve invloed op je:

  • Immuunsysteem
  • Hart- en bloedvaten
  • Stemming/depressie
  • Voorkomen van bepaalde vormen van kanker

Maar vitamine D heeft ook invloed op je menstruatie(cyclus)! Onderzoek laat namelijk een verband zien tussen pijnlijke menstruaties, PCOS of PMS-klachten en een vitamine D tekort. Daarnaast heeft dit vitamine invloed op onze voortplanting.

Deel dit artikel!