februari 11, 2022

Onregelmatige menstruatiecyclus

Hoe belangrijk is het nu eigenlijk om inzicht te krijgen in je menstruatiecyclus? Voor sommige is het heel herkenbaar dat zij wel eens een onregelmatige cyclus hebben maar wat betekend dit en wat zijn wellicht de oorzaken?

Fasen van de menstruatiecyclus.

Wanneer je emVROUWerment al langer volgt op Instagram heb je vast wel eens gehoord van de fase van de menstruatiecyclus, zoals we deze ook herkennen als de innerlijke seizoenen uit de natuur;

  • Innerlijke winter: Menstruatie fase, vanaf de eerste dag dat je bloed.
  • Innerlijke lente: Folliculaire fase, periode tussen de menstruatie tot de ovulatie.
  • Innerlijke zomer: Ovulatie fase, periode waarin de eisprong plaatsvindt.
  • Innerlijke herfst: Luteale fase, periode tussen de ovulatie en de menstruatie.

Wil je meer weten over deze verschillende fasen? Lees dan de blog ‘De 4 seizoenen van de menstruatiecyclus’ of luister de podcast.

Wanneer je een onregelmatige cyclus hebt komen de dagen van je inner seizoenen niet overeen met een gemiddelde 28 dagen durende cyclus.

Onregelmatig

Je kan je menstruatiecyclus onregelmatig noemen wanneer het aantal dagen van je cyclus fluctueren. Een ander kenmerk is dat je menstruatiecyclus korter is dan 21 dagen of juist langer is dan 35 dagen. Je weet dus niet goed wanneer je gaat menstrueren of wanneer je juist stopt met menstrueren.

Door het bijhouden van je cyclus krijg je inzicht in wanneer de verschillende fases plaatsvinden (en wanneer je de grootste kans hebt om zwanger te raken). Het belang hiervan is dat je veel meer de connectie met je eigen lichaam kan ervaren. Je kan inspelen op de seizoenen en je zo minder laat belemmeren door bepaalde fase in je cyclus. Door te weten in welke fase je zit, leer je hier rekening mee te houden en je het beste hier uit kunt halen.

Oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken die invloed kunnen hebben op de duur van menstruatiecyclus.

  • Anticonceptie met hormonen (de hormonen beïnvloeden de aanmaak van oestrogeen en progestageen).
  • Psychische klachten (stress/ depressie)
  • Plotselinge gewicht toe- of afname (eetstoornis)
  • (Te) veel sporten/ intensief sporten
  • PCOS
  • Een seksueel overdraagbare aandoening
  • Stoppen met anticonceptie, met name de pil
  • Regelmatig reizen
  • Hormonale disbalans
Tracken

Het zogezegd tracken (bijhouden) van je cyclus kan helpen je inzicht te geven in de verschillende fasen van je cyclus. Het tracken van je onregelmatige cyclus kan je helpen patronen te vinden in de cyclus en zo te achterhalen in welke fase je zit en wat de mogelijke oorzaken zijn van de onregelmatigheid.

Dit kan aan de hand van het e-book ‘Cyclus Tracken’ van emVROUWerment.

Door het gebruik van deze tracker kun je weten:

  • Hoe je je cyclus kan bijhouden
  • In welk innerlijk seizoen je zit (ook met een hormoonspiraal)
  • Of en wanneer je ovuleerd
  • Hoe je je menstruatie kan voorspellen

In het e-book vind je 10 pagina’s met informatie + 3 printbare cyclus grafieken die je ook na het lezen van dit e-book kan blijven gebruiken voor het bijhouden van je cyclus. Kortom, dit e-book is je eerste stap om te leren samenwerken met je cyclus voor de rest van je leven.

Samen leven

Er komt bij de menstruatiecyclus veel meer kijken dan dat je in eerste instantie misschien denkt. Door de inzichten die het tracken geven leer je je eigen lichaam steeds beter kennen. Zo kun je de vruchtbaarheid van je menstruatiecyclus niet alleen inzetten als je zwanger wilt worden, maar ook om je lichaam te gebruiken om ‘nieuw leven’ te geven aan nieuwe uitdagingen, projecten of activiteiten in je leven.

Wil je nou nog meer leren over jouw lichaam, haar natuurlijke cycli en de invloed van hormonen? Wil je met haar leren samenwerken? Meld je dan nu aan voor de online cursus Cyclisch Leven.

Deel deze blog!