december 11, 2021

Sport-Cyclus

Wist je dat je menstruatiecyclus ook invloed heeft op je sportprestaties? De fluctuerende hormonen in onze cyclus zorgen ervoor dat je in bepaalde periodes mogelijk beter presteert, gemakkelijker spieren opbouwt, sneller vet verliest of leniger bent.

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat de cyclus grote invloed kan hebben op de sportprestaties. Door hier rekening mee te houden zou je meer progressie kunnen boeken. Wel is er nog meer onderzoek naar dit onderwerp nodig (iets wat we helaas vaker zien terugkomen als het om menstruatie gerelateerde onderzoeken gaat).

Inner lente & zomer

In de inner lente, de fase na de menstruatie, neemt het hormoon oestrogeen langzaam toe. Deze piekt vervolgens in de inner zomer (ovulatie fase). Oestrogeen heeft een anabool effect op de skeletspieren, verhoogd vetgebruik bij inspanning en verhoogd de opslag van spierglycogeen. Glycogeen is opgeslagen glucose en koolhydraten, die je kan vinden in je spieren, lever en hersenen. Dit opgeslagen glycogeen wordt bij inspanning gebruikt om snel energie te leveren aan je spiercellen. Oftewel ontzettend belangrijk om goede prestaties te kunnen leveren.

Inner herfst

Na de ovulatie zal oestrogeen plaats maken voor het hormoon progesteron. Progesteron heeft juist een katabool effect op het lichaam. Maar ook het hormoon relaxin neemt toe. Relaxin is het hormoon wat ook tijdens de zwangerschap toeneemt. Hierdoor versoepelen de bekken, wat fijn is tijdens de bevalling maar ook bekken instabiliteit kan veroorzaken tijdens de zwangerschap. Relaxin is dus een hormoon wat in verband wordt gebracht met versoepeling van spieren, wat ten goeden kan komen van iemand lenigheid. Het kan dus zo zijn dat je lichaam flexibeler is tijdens de inner herfst fase.

Inner winter

Onze inner winter, oftewel de menstruatie fase, is de fase waarin we menstruatiebloed verliezen. Ik kan het niet vaak genoeg benoemen: menstruatie is topsport. Binnenin je lichaam is je baarmoeder hard aan het werken om de opgebouwde baarmoederwand los te laten. Je kan je daardoor in deze periode vermoeider voelen en meer behoefte hebben aan rust. Binnenin je lichaam ben je al topsport aan het leveren, het is dus niet zo gek dat het lastiger kan zijn in deze periode om top prestaties te leveren ‘buiten’ je lichaam.

Ook neemt je baarmoeder toe in grootte tijdens de inner winter. Je (onder)buik kan een grotere omvang hebben en je gewicht kan met wel 2,5 kilogram toenemen. Wanneer je sportdoel afvallen is, probeer dus je metingen om je menstruatie heen te plannen of je hierdoor niet te laten beïnvloeden.

Sport-cyclus

Het kan ontzettend waardevol zijn voor je sportprestaties en/of -doelen om rekening te houden met je cyclus. Je kan bijvoorbeeld proberen persoonlijke records te verbeteren, meer spiermassa op te bouwen of meer af te vallen tijdens je inner lente en zomer. Om vervolgens tijdens je inner herfst en winter meer te werken aan je houding, juiste vorm, lenigheid of communicatie met je team.

De eerste stap is weten in welke fase van je cyclus zit. Hier kan je achter komen door je cyclus te tracken, hier leg ik alles over uit in het e-book cyclus tracken!

Deel deze blog!